Sunday, July 2, 2017

Bila Penganjur BATALKAN majlis 30 minit sebelumnya... (antara ego manusia menolak rezeki Allah)


Sebelum bermula celoteh, saya sekeluarga ingin mengucapkan Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin..

dan sebelum itu juga, saya nak declair yang coretan saya kali ini mungkin membuka aib kawan saya.. eh, kira bekas la kot, ex-friend... hahaha

1st let me intro a bit about her.. yes its a her.. pompuan..
Kami mula kenal masa saya berkhidmat sebagai pekerja kontrak bergaji harian, sekitar tahun 2006-2008..
xde apa special la nk cerita lg psl akak ni.. tp yes dari dulu suka merosak program orang.. saya dan kwn2 lain masa tu pun mmg gelar dia sbg 'PEROSAK PROGRAM'..

sebab dia suka cancel plan last minit.. kalau program biasa2 yang tak merugikan mana2 pihak ok la jugak, yang buat kami marah dan semat dalam otak saya masa tu plan for movie.. byk lagi la program lain, tp biar la saya up yg ni je.. dah beli advanced tiket kot, dia pun lum bg duit lagi.. sama seperti tajuk post, 30 min sblm gerak, elok je dia kata tak ada mood tgk wayang.. ok la dia kata nak byr kerugian tapi bukan itu yg kami hiraukan.. tp sikap ambil endah tu.. acuh tak acuh..

now selang bbrp tahun kami bertemu semula bila dia dipindahkan ke pejabat sama level saya di mana saya dah jadi pekerja tetap.. dia mula bergaul rapat dgn kwn2 baru saya di sini.. yg mana kami mmg 'sekepala' until now.. so nak tak nak, saya gagahkan emo tuk terima dia balik.. accept her in.. and so far so good, as saya pun bkn lagi status bujang, plan wayang or hangout bagai tu pun dah berskala, bukan selalu.. dh berstatus suami and yet ayah org dh pun.. alhamdulillah

now back to recent kes.. yes, Aidilfitri 2017/1438.. yang mana kebiasaannya kwn2 akan dtg kunjung mengunjung mengejut terkejung bagai.. saya kira bernasib baik beristerikan org berpengalaman..

time shopping brg dapur, wife akan kaut smua brg2 yg tahan lama utk stby buat jamah kwn2 yg dtg mengejut ni.. contohnya mehun kering, spageti, nasi impit and so on..

and well do, mmg tiba2 kwn nak dtg sejurus kami pulang dari melaka (kampung wife). Landing tengah hari, petang trus dpt whatsapp (WA) kata nak beraya, dgn lapang dada kami terima dan welcoming mereka walaupun kirakan penat gak la, sebab nak raikan kawan, saya sendiri terutamanya sanggup je berkorban tuk raikan 'rezeki' nak dtg...

start perenggan ni saya selang-selikan snap chat WA yang diconvert kpd Mic. Excel.. senang nak trace, edit nama (isi chat tidak dipinda ye.. sumpah) and printscreen.. hehehe

some of names in that chat are not real name.. and person saya nak tuju menggunakan gelaran lama.. PEROSAK PROGRAM..  paham2 la ye..



korang jangan baca mcm tu je, tgk gak time and date tu, mgkin akan lebih jelas.. hehehe


Pemisah color background kuning and jingga ni adalah tarikhnya.. iaitu keesokkannya.. paling nak suruh tgk, time and date colored red tu.. oh ye, planning tak rasminya beraya ke rumah Perosak Program ni adalah selepas magrib 1 Julai 2017.. tapi, mmm baca la sendiri..



nmpak tak betapa egonya wanita PEROSAK PROGRAM ni.. sikit pun xde kata maaf.. sikit pun tak ada rasa bersalah..

Ye kak saya mmg tak kisah kalau AKAK (Gelaran PEROSAK PROGRAM in real life.. huhu) nak cancel, tapi akak ada masa seharian suntuk untuk maklum kak oi.. maklum pagi, tgh hari or even petang pun boleh je, tp kenapa akak batalkan 30 minit lagi patutnya kami sampai ke rumah akak...


Skrg saya huraikan skit persepsi dari situasi saya…

29 Jun 2017 - saya masih di melaka (Kampung wife) dan terima panggilan dari mak yang masa tu sedang beraya di Johor dan akan pulang pada 1 Julai 2017 (sabtu).. mak call minta untuk jd supir ke kenduri kawin kawan mak di Seremban pada 2 julai 2017 (Ahad).. siap pesan ada bawa ole2 dari johor ni, and kalau boleh stby je rumah mak.. saya pun setuju tanpa bantahan..


30 Jun 2017 - Saya bertolak pulang daripada Melaka (Kampung wife) ke kediaman (Putrajaya) dan plan utk dry cleaning baju2 basahan yg dikumpul dari melaka and kemudian patutnye bersiap utk ke rumah mak saya pula di Kajang sebab nak stby kat sana sebagaimana permintaan mak semalam..

Malamnya pula kawan nak datang (mengejut la juga), setelah bincang ringkas dgn wife kami setuju welcoming mereka.. masak ala kadar je, meehon goreng and kepok lekor.. insyallah berkat.

selesai raikan kawan beraya malamnya, terus shoot ke Kajang.. ye as all knows perjalanan dari Putrajaya ni 15-20 Minit je.. tak jauh mana pun


1 Julai 2017 - sah2 la kami kat umah mak, kajang.. nothing to do much, santai2 je.. sambil tunggu mak kembali dari johor.. memang plan akan balik ke Putrajaya sekejap beraya ke rumah PEROSAK PROGRAM malamnye. Alang2 leh pinjam kereta mak, sbb kereta kami ekon rosak.. hehehe..

tiba2 dlm 10am tu aina vandelina call ajak add-on program raya sebelum ke rumah PEROSAK PROGRAM ni.. beraya ke dua (2) rumah di sebelah petangnya.. rumah Cecah and rumah Maim di mana rumah mereka juga di sekitar Putrajaya juga..

at 1st mcm was2 nak join, ye la kita tgh tunggu mak pulang.. tp mak pula mcm lambat sampai.. so kami proceed je ke Putrajaya tu.. ye la at least nanti kami pulang ke rumah mak juga malamnya kan..kan..kan... jumpa gak kan..

maka shooot la kami sekeluarga ke Putarajaya dengan kereta mak yang nyaman (pinjam tanpa akad hahaha) untuk beraya ke 2 rumah kawan ni.. ok la kan, ada aktiviti terisi sebelum gi Rumah utama dalam planning iatu rumah PEROSAK PROGRAM.. selesai beraya 2 rumah ni, kami masih ada masa terluang and decide utk singgah ke kediaman sendiri je sambil menunggu waktu maghrib. (snap chat di bawah saya copy paste balik dari atas je.. dialong dlm grup waktu kejadian)



cuba korang bayangkan, bagaimana perasaan kami sekeluarga kalau kami datang niat beraya rumah dia sahaja? such a waste... but nasib baik ada gi 2 rumah sebelumnya.. kalau kami tau akak cancel awal, lepas beraya rumah kedua tu (dalam 6pm) boleh je kami shoot terus ke kajang semula, tapi sanggup menunggu di putrajaya sejam lebih alih2 dpt TAIK.. such a time wasted..

bayangkan juga kalau kami dh bersiap bagai, dengan nak siapkan anak2 masih kecil yg pelbagai karenah.. (nasib baik juga dh siap2 dari petang pye pakaian) dengan wife saya yg tgh sarat pregnant, saya seret bersekali semata2 nk bagi dia minggle ngan kwn2 saya (suai kenal lebih rapat).. nasib baik wife positif.. 

bayangkan kami datang daripada kajang yang mana kami sepatutnya sambut mak pulang daripada Johor (lebihkan kwn drpd mak sendiri). yes mmg la kjg-puta tu dekat, jangan la pandang pada satu sudut tu sahaja...

sebab tu la saya agak 'meletup' time tu and tegur ringkas dalam grup (tulisan berkotak dlm snapchat di atas)..

still Perosak Program menjawab dengan ego.. see it? no sorry, no pain at all...

at this point, i just feel lika to take action, which i should do 8 or 9 years ago.. saya trus pm WA Perosak Program ni as snapchat below..


but instead of replying me in PM, dia balas dalam grup plak.. snapchat below.. dalam grup ye, saya pun tak pasti motifnya.. alih2 smua kwn2 terpinga2 dgn ayat ego mcm tu…
(cer tgk time kat snap tu, 7.29pm.. dh lepas maghrib pun..)

lepas tu trus left grup... korang rasa???

nasib ko la kak.. mcm saya ckp tu, saya cuba tegur tuk membina.. siap PM, last2 akak yg buka pekung sendiri.. akak tak suka saya ungkit kisah lama tp akak yang ungkit dgn sikap and cara lama akak.. but saya tak boleh nk cakap apa dah kalau di mata akak saya smuanya salah.. cukup la pglmn saya sendiri dgn ‘org’ tu buat saya makin tegar skrg, terutama kelantangan menegur, waimmah cuba cara islam, adat islam dalam menegur tu.. kalau terasa ’pedas’, pandai2 la ‘minum air’ sendiri ye..

Lepas tu akak post Facebook (FB) memandangkan masih friend kan, saya ternampak..

cuba akak reverse'kan..
kalau saya pernah buat akak terluka, fikirlah bahwa saya hanya manusia biasa biasa yg tak sempurna
jika saya pernah buat akak marah, fikirlah bukan hanya saya pernah buat salah...

Tapi esok lusa, mmg saya cari profile akak, dah blocked kot sbb x nampak.. blocked la kak, tak ada guna pun friend selama ni.. xde kenangan utk diindahkan...

Saya tak kata saya ni BAGUS sangat, tp kalau compare ngan akak mungkin saya lebih sikit la bagus tu dari akak.. hahahahehehehuhuhu


Sebenarnya dalam kunjung-mengunjung ni saya BUKAN NAK HADAP MAKANAN PUN... tp berkumpul bila berpeluang.. erat silaturrahim.. tu la kdg2 x dpt join tu rasa frust gile..
tak makan pun xpe la kak.. alasan xde benda masak jamah kwn2 tu mcm klishe zaman skrg ni.. walaupun beberapa 'keping' je dpt join, saya seronok!

antara kesan atas tindakan akak 'tutup' rumah akak 30 minit sebelumnya:-
1. membuang masa saya (paling utama)
2. musnahkan perasaan keterujaan nak jumpa kawan2
3. sikit banyak merugikan belanja petrol kenderaan dan tol..

dan banyak lagi la...unlisted

Point kat sini saya BUKAN HADAP sangat nak gi rumah akak tu..!! tapi akak dh setuju jadi host tiba2 cancel.. Yes, dah rosakkan urusan org lain (still akak tak nampak and tak mengaku), bkn saya je tp kwn2 lain yang akak dah jemput (or setuju sambut, kalau bahasa akak tak menjemput tu..)

not just cancel, but cancel 30 Minit sebelum!!! kalau awal2 lagi kami tau, mcm2 lagi benda lain kami bleh buat kak.. manfaatkan ke perkara lain..

Ini 30 minit kak..!!! 30 MINIT sebelum event.. straight saya ckp memang TAIK la..

itu pun nasib baik saya up soalan kat grup, kalau terus senyap je???

ALASAN? XDE makanan...? kalau la akak ckp tiba2 akak emergency, sakit, nak beranak tiba2, suami tak ada kat umah ke mungkin boleh lagi la saya terima... INI TAK ADA MAKAN???? SIANG KEMAS RUMAH???!!! ADOYAI..

Setelah 2 hari berlalu, baru la akak kata ada mood nak reply PM saya.. setelah akak buka aib masing2 dlm grup..


meh saya jawabkan skit.. tak terima xpe kak, ini persepsi peribadi saya je..

1. yes, kajang tak jauh, tapi saya dah berulang-alik utk 1 hari tu semata2 utk ke rumah akak (kwn lain dh detour ke mamak tp saya dh takde mood join.. nti dgr keluhan je.. huh)

2. ye, rumah imran saya dijemput oleh aina dlm 11am hr yg sama..

3. akak tak buat jemputan cuma akak dh setuju utk sambut kami (bukti jelas dan nyata)

4. mmg akak dh rosakkan program dan mood saya sbb mmg sy warga putrajaya tp hr kjadian sy dr kjg..

5. mmg akak tak nampak masa kat ofis lama dulu2 sbb akak tak buka hati utk tgk kesan dan akibat tindakan akak.. akak ikut sedap sendiri je... kawan masa tu pun ckp tak guna tegur akak sbb mmg akak takkan dgr.. akak akan menangkan diri sendiri je.. ayat biasa "lantak la", "biaq pi la" tu yg slalu org dgr dr mulut akak.. jadi nak tegur mcm mana kak?

6. mmg akak patut roger, sbb tumpuan nak ke rumah akak.. klau kita plan original strait ke mamak ke takpe jugak.. sbb keadaan kluarga mcm ni mmg sy xkan bawa ke mamak..

7. ini saya menjawab di perenggan warna kuning di bawah.. pun saya mohon maaf skali lagi sbb mmg masa tu masa tak mengizinkan saya sampai ke rumah akak..

8. Kalau Akak baca secara negatif, negatif la bunyinye kak... negatif la dalam hati akak.. cuba akak baca positif.. tp kat hati akak yg ego tu mungkin ssh, terpulang..



Akak rasa diri akak tu kakak kot, org lebih tua dr saya, so akak demand saya hormat akak.. so akak bleh pijak2 saya mcm ni..? sbb hormat la saya pm akak..  bahasa pun masih "saya-akak" lagi... tapi akak dah "aku-kau".. ungkit2 kisah lama pun antara saya ngan akak je, by pm.. skrg siapa bgtau kwn2 lain psl ungkit2 ni? kalau akak buta hati mmg akak takkan nampak yg MEMANG AKAK YG 'BAGITAHU' kwn2 lain..  and yes akak mesti akan cakap "lantak la" skrg kan...? itu maksudnya akak ego... seego-ego manusia..

Takkan akak nak bezakan tetamu cancel dengan tuan rumah cancel... sangat berbeza situasi di situ kak... tetamu cancel, akak boleh jamah makanan dh siap tu kat surau or masjid or jemput je la kwn or sedara mara lain or best akak makan je la sekeluarga...

Tp kalau tetamu dh beriya, bersungguh2 nak dtg, bawa rezki, elok akak layan tetamu mcm tu, HALANG tetamu nak dtg dgn alasan xde makanan.. paling saya tekankan kat sini bkn nk sangat layanan tu, etika tu.. iaitu cancel program last minit, akak duk tekankan 'lantak la nak cancel ke hapa'.. be sympathy and empathy la skit kak oi..


xpe la kak, akak 'tak bersalah' pun dan takkan pernah bersalah.. namun saya pasrah.

akak kata tak menjemput? walaupun bermula dengan permintaan tetamu nak dtg, akak pun dah mengiyakan.. bersetuju.. tu bukti smua kat atas.. tiba2 akak kata tak menjemput.. xpe la juga, saya faham, saya salah tafsir.. maafkan saya ye..

Cukup la pengalaman kita stop takat ni..

Tak de siapa pun paksa akak go on, proceed program kalau tak mampu nak go on.. cuma nak cancel tu biarlah berhemah, tgk kesan akibat dulu.. roger awal.. ini org dh menunggu, mana tu dh bersiap2 baru akak senang2 je ckp tak jadi... harap akak fhm situasi ni..

JANGAN pentingkan diri akak je, lepas tu buat spekulasi sendiri terhadap org lain... contoh akak duk kata kat saya yg kajang-putra tu dekat, akak x nampak apa yang saya lalui, nk heret anak-beranak dengan wife sarat.. or mgkin part ni akak mesti akan ckp "siapa suruh ko bawa anak bini???"

you have to put yourself in someones shoes sometimes.. yang boleh terima alhamdulillah, kemungkinan ada yang tak puashati pun ada, jgn tgk persepsi diri akak je and create spekulasi untuk org lain..

KEMARAHAN saya kat sini sepatutnya tak terlalu sangat, tp akak cucuh dgn ego akak tu, jadi saya minta maaf awal2.. saya tak balas dah WA akak pun bersebab.. MALAS pjg2, sbb kata orang kalau gaduh dgn org ego ni, kalah atau menang ko tetap kalah..

ok la dh panjang lebar lak.. apa2 pun

mohon maaf zahir batin ye..

kot2 kalau akak terjumpa and terbaca blog saya ni, saya hanya boleh minta maaf je.. at least saya cuba sebaik mungkin tuk cover aib org.. blur nama akak and kawan2 lain..

macam akak punya ayat “suka hati nak cancel ke hapa..”
well, ini plak blog saya, suka hati saya la nak coret apa..

saya doakan juga agar akak dimurahkan rezeki terutamanya rezeki zuriat.. moga akak tabah kalau melalui pengalaman seperti saya ni kelak.. amin.



No comments:

Post a Comment