Thursday, October 10, 2013

Bukit Belacan.. yes aku membesar di sini...

Mungkin namanya agak pelik tapi memang nama ini dah lama digunakan bagi kawasan Taman Air Terjun di pinggir Ampang nih.. malahan kampung tempat aku membesar pun namanya Kampung Bukit Belacan, tapi dalam alamat tak guna lak.. so Bukit Belacan (BB) ni sebenarnya nama sungai rekreasi yang telah pun dirasmikan namanya sebagai Taman Rimba Ampang.. masa tu aku kecil lagi so aku tak pasti bila tarikh perasmian ini sebenarnya..

kat sini la aku pun byk kali diving cam ni gak.. bese r cabar mencabar budak2 kan..
kalau korang peminat senario (Kumpulan artis pelawak), ada scene dalam filem Senario lepas wahid kene tempak ngan air longkang oleh AR Badul, diaorang cleaning balik kat sini la..

Pintu Gerbang..
Pintu gerbang ni masa aku pindah tak ada pulak.. naik selepas aku pindah ke kajang la kot..

Jalan yang diTarkan... senang sikit..

Teringat zaman tu kami kengkawan lebih suka jalan kaki je ke BB ni... ye la umah dekat kan.. dalam 15min je.. aku sempat merasa masa jalan ni tanah merah lagi.. sampai la pihak kerajaan la kot, bubuh tar kat tanah merah tu so, senang la skit. kadang2 tu tgh jalan kaki, suka2 tahan lori yang lalu, minta tumpang ke BB ni.. sporting gak la driver2 masa tu.. panjat je blkg lori tu.. kalau la org zaman skrg ni nmpak, mesti kene marah sbb tak amalkan ciri2 keselamatan.. hahaha.. masa tu gak tak terfikir lak kalau2 kene culik ke hape ke.. Alhamdulillah masa tu tak ada la desakan hidup melampau mcm skrg ni, siap penculik bersepah bagai..

Pernah gak aku buat jahat, lepas exam end year, masa tu rasanye darjah 4@5.. kluar umah camtu je ngan baju biasa.. tak bawa beg skolah sbb mmg bagitau mak ujung2 tahun cam ni tak blaja dah, tgu abih sesi skolah je trus balik.. so, aku kluar trus gi melepak ngan kawan kat BB spjg waktu persekolahan.. senang kata memonteng la.. tu pun syukur tak ada apa2 kejadian buruk berlaku.. terjun sungai ngan baju tu gak, pastu balik jalan kaki.. tup2 sampai umah dah kering... best siot masa tu.. kadang2 kalau rajin masa balik tu main tangkap2 cicak kubing atau mengkarung..
Carian Mr.G

OK, udah2 la entri pengenalan yang panjang berjela nih.. aku nak cerita sebenarnya pasal isu semasa BB nih.

Tahun lepas aku ada gi jelajah kampung lama aku BB ni.. saje nak mengimbau kenangan.. tapi masa sampai tu, tengak tapak rumah lama mak aku pun dah berlalang.. tak ada orang duk dah, sayu je tgk rumah yg mana aku pnh makan, tidur mcm2 lagi la dalam tu makin mereput. Tapi apa kan daya, nasib sertinggan.. tak bawa kamera lak nak snap masa tu..

so trus shoot gi BB lak.. terkejut gak tgk pintu gerbang dia dah kene seal siap ada notis NO ENTRI..
so agak tak puas hati, balik2 je aku trus google.. makin terkezut aku tgk maklumat2 sebegini..

Air yang dulunye jernih kini macam "nescafe"

ni lak macam susu basi

Jalan dah rosak teruk..

Sunyi sepi macam taman Hantu

Playground yang dulu pnh jadi port shooting klip video kanak2

Loji tapisan.. had di mana pengunjung bleh mandi-manda sampai sini je

another capture of jalan rosak..

sini pun aku pnh mandi.. sayu sey.. sedih

Apa yang dah berlaku kat sini sebenarnye?? mohon jgn politikkan soalan nih.. tak kisah la siapa yang bertanggungjawab tapi pendapatan peribadi aku, tersangatlah sayang tempat riadah yang dulunye riuh ngan suara kanak2 riang, tempat warga kota boleh rehat2kan minda, hilangkan stress akhirnya jadi macam ni..

Maaf la kalau2 sekarang BB ini sudah dibaiki ke belum. Aku tak amik port dah sejak kali terakhir aku melawat sana.. kalau dah cantik balik, nak gak gi lagi sana..

K sekian

11 comments:

  1. sedih kan.. saye pun pnah tinggal kat kawasan lembah jaya yg skang da bgun jadi flat.. huhu sedih sgt tgk bukit belacan yang jadi port main saya zaman kanak2 dulu da jd terukk.. air pun tak mengalir daa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan.. Ingatkan makin lama makin maju.. Penambahbaikan sini sana.. Sbb klau tak silap pnh masuk dokumentari tv, kot lagi dpt sambutan.. Alih2 sedih

      Delete
  2. Dah takda apa dah kat bukit belacan
    #org pinggir 3

    ReplyDelete
  3. Aku ade tanye org2 kt BB ni ttg perkembangan BB...diorang ckp buat mse ni kontraktor lebuhraya SUKE tgh buat projek... besar kemungkinan BB ni akn bkak Balik bln 5 2019...Aku Pon mcm ko jgk rindukankan BB ni...selain tmpt Mandi sini jgk port jogging Aku...

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. Maps je taman rimba ampang.. But not sure valid lagi ke tak..

      Delete
  5. Replies
    1. Maaf tak pasti pula.. Sy dh hijrah dan mastautin di tempat lain.. Lama dah tak jenguk

      Delete