Tuesday, April 15, 2014

BBQ + Steambot Upgrade with Morgan Pan

Family aku suka makan ala2 grill and steambot ni. Kalau dulu aku masih bujang, hampir tiap minggu mesti mak buat. Kumpul ahli keluarga semua, seronok makan ramai2 dan selera pun bertambah-tambah.

Kalau tak grill steambot, diganti dengan kerang bakar.. simple mimple kan??

So selalunya mak aku gunakan periuk separuh bulat ni... tengah2 untuk grill dan dikelilingi alur untuk air rebusan steambot.


Dalam bahasa translated, menu ini dipanggil "Lembu naik bukit"
Usually, hanya guna daging lembu, batang pinang... tapi kan manusia ni berevolusi dan kreatif.
Gambar tu aku buat single family (aku. isteri dan sorang anak... cewah mcm ramai anak?)
Kalau mak aku yang buat, ada ayam, daging, udang dan macam2 lagi la...

Cuma yang lecehnya buat bbq steambot ni bab cleaning... Yes, montot periuk tu paham2 la... nak gosok tu bleh gak naik otot lengan...

So, as a Running Man follower (or fan) iaitu Variety Korean Show yang super entertainment. memang layan beb... ada la diaorg buat game show melibatkan grill food...




Masa aku tgk episod Running Man yang ada makan2 grilled food ni dalam bulan Ramadan, cer bayangkan camana perasaan tu???

Cuma kurang berkenan bila bab grill bab1 je la...

So, dengan itu aku terpanggil utk mencari grill pan ala2 Korean ni.. tapi payah juga nak jumpa yang sejibik...
Start survay di kedai2... paling murah pun RM2XX... so tak pikir panjang dah start saving utk dapatkan juga 1 jenis ni yang ada grill section and steambot section... 2in1 camtu la.. lebih kurang macam lembu naik bukit tu cuma yang aku cari ni guna elektrik... senang, tak payah fikir nak hidupkan api la, apa la kan.. kan...

Yang dalam target aku masa tu nak dapatkan yang macam ni...
Kalau korang kaki Redwok Steambot, hampir2 la tu... sama tapi tak serupa...

Tapi entah macam mana tiba2 tergerak nak cari grill pan online... terjumpa la Morgan brand ni...
Harga pun jauh lebih morah drpd kedai2 kat luar tu... so apa lagi, peluang saving dah ada, siap berbaki lagi... terus order... 3 hari kemudian currier pun sampai...

Keesokkannya juga aku terus googling cara2 persiapan grill bbq ni... daripada perap2an, ngan sos2 cicah yang ada...

Alhamdulillah, semua menjadi... aku cuba try test ngan family tunggal aku je dulu... layan beb..

New box set
Menu simple - Ayam, daging, sayur kangkung
Ayam dan daging lembu - perap ngan sos tiram sikit je pun...
Kangkung
Kuah cicah - asam dan ala2 johnny (aku gaulkan je... masing2 imaginasi)
Air rebusan ayam utk steambot
Non-stick pan... tak pakai sebarang minyak or butter.. sihat
Pakai yang morgan pan ni, senang sikit sebagaimana tajuk entri aku tu, upgrade... Bak kata motivasi tu, harus berani mencoba... Lepas ni mana tau kot2 nak try baking lak ke... hehehehe

Morgan Pan ni aku bleh sokong bab cleaning nya la... sebab non-stick pan kan, gosok2 sikit je dan jirus air.. bersih, berkilat macam kepala tut** ...kelas ko Jah...

lagi pun family and closes frends aku kenal kot aku ni memang jenis yang lps masak or preparation, cleaning is like so so... hahahaha

So itu je la aku nak share... Post ini tidak ditaja ye... Selamat mencoba... enjoys

5 comments:

  1. assalamualaikum, mana nak dapat periuk elektrik steamboat n grill jenis bulat mcm kt atas tu? (atas gambar morgan)

    harap sudi share.

    terima kasih :)

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum, mana nak dapat periuk elektrik steamboat n grill jenis bulat mcm kt atas tu? (atas gambar morgan)

    harap sudi share.

    terima kasih :)

    ReplyDelete
  3. wslm.. maaf saya pun tak jumpa.. itu gambar ihsan mr.g je.. gambar shj

    ReplyDelete
  4. Terima kasih share maklumat, teringin jugak nak beli, tapi tak tau mana lagi okay? Rasa dia sama ja ka? Setengah kata bakaq pakai arang api sedap sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup pakai bara arang lagi sedap.. waktu ni saya berdua je dengan wife, malas pula nak bakar2 arang.. cara moden je.. heheheh

      Delete