Tuesday, October 13, 2015

Bukanku tak sudi??

Lama tak update blog.. bersawang dah..

tup2 nak update terus start pre-post resipi sebenarnya ni.. isu semasa gak ni, ramai yang request resipi..

Bubur Ayam - Khmer Cuisine style

first izinkan saya intro skit masa mula2 memberanikan diri memasak utk kengkawan.. ada detik hitam.. sbb tu takut.. bukan tak sudi..

Ceritanya begini...
Ada satu masa ni, saya akrab dan amat rapat dgn seorg kawan ni.. bestfriend la katakan.. actually, post2 lain dlm blog saya ni adalah berkaitan juga.. my fake pretending bestfriend saya ni..

mula2 kenal sbb sama pejabat.. awalan persahabatan tu mmg manis, bila lama2 kenal baru dia tunjuk diri dia sebenar, pantang dicabar dan takut pada saingan.. walaupun terhadap kwn sendiri.. is it cowardice? dont know.. hanya dia dan Allah je tahu..

Ok 1st time masak dan jamah kwn, of course kwn baik saya ni merasa dulu.. and of course juga dia suka, siap pesan suruh masak lagi esok2.. soon later, saya beranikan diri masak dan jamah kwn2 pejabat yg lain pula.. alhamdulillah smua terus suka masakan saya, tp bf sy ni seolah2 dengki ke apa, tak tahu la pada masa tu.. he act so negative..

pernah sekali tu kwn2 pejabat plan potluck, saya bg cdgn masakan saya dalam perbincangan dan dia boleh jerit:-
"tak nak ar saleh masak, nampak macam taik nanti...!!"

merundum luluh separuh jiwaku pergi masa tu.. boleh pulak dia samakan masakan aku dgn taik...? drpd kwn baik pulak tu... in front of colleagues lagi.. put yourself in my shoes that time, what would you do?

Alhamdulillah masa tu ada staff senior mgkin perasan situasi saya, siap datang belakang saya dan usap blkg bdn saya sambil bisik kat telinga saya:
"sabar la salleh..."
seolah-olah faham perasaan saya.. terima kasih ye..

Namun, sebagaimana yg tgh saya alami skrg ni, kwn2 masa tu request bubur ayam gak so saya tunaikan juga.. tp bkn saya masak, saya minta tolong mak.. sambil2 saya perhatikan resipi live mak masak masa tu..

as expected, kwn (kot ye la..) saya tu tak jamah pun bubur tu.. lantak la, ko yg rugi..

Sbb tu sejak insiden kwn tikam kwn tu, ssh dah nak masak tuk kwn2 lain walaupun byk kali plan.. fobia..
selalu dlm hati berbisik kalau pandai masak sesuatu resipi tu
"boleh la ni nak jamah kwn2.."
tp pasti terbantut bila terkenang balik.. cant help it

Byk lagi insiden2 lain dimana jelas sgt, 'kwn' saya ni akan cuba down'kan saya.. sampai byk kali juga tertanya pada diri "betul ke dia ni kwn aku???"

ya.. ya.. saya tahu, ramai dah nasihat suruh lupakan je, kisah silam tu, maafkan je la dia..
tp saya suka bgtahu, maafkan boleh, insyaallah tp lupakan..??? not that easy..

Sekarang dh pindah ofis dan dah jauh drpd 'dia'... rasa lebih tenang dan happy, jumpa kwn2 baru.. Alhamdulillah

Ok, tu je la nak share... tuk resipi lengkap, klik sini Bubur Ayam - Khmer Cuisine style

Thanks sudi baca...





No comments:

Post a Comment